Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

dinsdag 8 februari 2022

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Raadslid Vivian Moonen

Uitzending

Agendapunten

  1. A
    ONDERDEEL A: VASTE AGENDAPUNTEN
  2. A.1
    Opening en korte uitleg door de voorzitter
  3. A.3

  4. B
    ONDERDEEL B: AGENDAPUNTEN TER ADVISERING
  5. B.4

    Op 24 april 2020 heeft de Stichting Onze Toekomst een principeverzoek ingediend met het verzoek om een woongroep met 13 zelfstandige woningen met gemeenschappelijke ruimten te realiseren op de locatie Veersepad 13 in Kessel. Dit principeverzoek is voor wensen en bedenkingen voorgelegd aan de gemeenteraad. Naar aanleiding van dit raadsbesluit heeft het college op 12 oktober 2020 besloten om in principe medewerking verlenen aan het realiseren van een woonzorgcomplex met 13 zelfstandige wooneenheden op de locatie Veersepad 13 in Kessel, onder de voorwaarde dat de aspecten wonen en zorgen onlosmakelijk met elkaar verbonden moeten worden. Naar aanleiding hiervan heeft een ontwerp-bestemmingsplan ter inzage geleden en zijn er 308 zienswijzen ingediend. De ingekomen zienswijzen zijn samengevat in de Nota van zienswijzen en vervolgens voorzien van een antwoord. Tevens is weergegeven op welke wijze de ingekomen zienswijzen zouden moeten leiden tot een aanpassing van het ontwerp-bestemmingsplan. Daartoe is ook de separate notitie ‘Wijzigingen vaststelling bestemmingsplan Veersepad 13, Kessel’ opgesteld.
    Het college stelt de gemeenteraad voor:

    1. De nota zienswijzen vast te stellen en het ontwerp-bestemmingsplan te wijzigen ten opzichte van de genoemde nota.
    2. Het bestemmingsplan “Veersepad 13, Kessel” IMRO code: NL.IMRO.1894.BPL0254-VG01 vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen zoals bepaald in artikel 6.12 lid 2 juncto artikel 6.2.1a Bro.
  6. B.5

    Op 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. De Omgevingswet verandert de wettelijke bepalingen met betrekking tot de fysieke leefomgeving. Hierdoor verandert ook de wettelijke basis voor de kwaliteitsadvisering voor gebouwen in de fysieke leefomgeving. De wettelijke basis voor bestaande erfgoed- en welstandscommissies komt te vervallen. Op grond van de nieuwe Omgevingswet komt de gemeentelijke adviescommissie in de plaats van de erfgoedcommissies en welstandscommissies, die gemeenten nu nog hanteren. Deze taken zijn op dit moment belegd bij de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (ARK). De minimale taak van deze nieuwe commissie is het geven van advies over omgevingsvergunning-aanvragen voor rijks- en/of gemeentelijke monumenten. Daarnaast kunnen andere adviestaken bij de commissie neergelegd worden. Het beoordelen van landschappelijke kwaliteitsplannen op basis van het Kwaliteitskader buitengebied is op dit moment belegd bij de Kwaliteitscommissie Buitengebied. Het instellen van een gemeentelijke adviescommissie ter vervanging van de bestaande commissie(s) is een verplichting vanuit de Omgevingswet die vóór 1 juli 2022 geregeld moet zijn.
    Het college stelt de gemeenteraad voor:

    1. De verordening op de gemeentelijke adviescommissie ruimtelijke kwaliteit Peel en Maas vast te stellen.
    2. De gemeentelijke adviescommissie ruimtelijke kwaliteit in te stellen en daarvoor de procedure op te starten.
    3. De huidige taken van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en de Kwaliteitscommissie Buitengebied hierin te verankeren.
  7. B.6

    De gemeenteraad stelde op 8 juni 2021 het IHP vast. Daarbij besloot de raad, via een amendement, dat “de raad de uitgangspunten per businesscase vaststelt”. Prioriteit is gegeven aan de businesscase Kindcentrum De Riet aan de Schoutenring in Panningen. In de twee bestaande gebouwen huisvesten op dit moment basisschool De FavoRIET (voorheen De Wissel en Nieuweschool), SBO De Fontein en Hoera. Vertegenwoordigers van die partijen hebben samen met de gemeente Peel en Maas een startdocument met uitgangspunten opgesteld. Het startdocument geeft duidelijkheid over die uitgangpunten die gelden voor deze businesscase en maakt het mogelijk om vlot en planmatig de stappen te doorlopen om tot een uitwerking en beoordeling van een businesscase te komen. Dat moet resulteren in een voorkeursscenario voor de aanpak van deze locatie. Deze wordt daarna aan de raad voorgelegd, inclusief een voorstel om een voorbereidingskrediet te verlenen.
    Het college stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met de uitgangspunten zoals die in de Startdocument Businesscase Kindcentrum De Riet zijn omschreven.

  8. B.7

    In Nederland kennen we de Suppletieregeling Explosieven. Dit is een regeling op het gebied van de financiering van het opsporen en ruimen van explosieven vanuit het gemeentefonds. Alleen gemeenten kunnen een aanvraag indienen voor een bijdrage. De bijdrage aan de gemeente uit het gemeentefonds bedraagt 68 % over de gemaakt kosten exclusief BTW. Gemeenten kunnen jaarlijks voor 1 april een verzoek om bijdrage indienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Directoraatgeneraal Bestuur en Koninkrijksrelaties. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage volstaat de toezending van een gemeenteraadsbesluit waarin de gemaakte kosten voor het opsporen en ruimen van explosieven zijn opgenomen.
    Het college stelt de gemeenteraad voor akkoord te gaan met de suppletieaanvraag voor opsporing en ruiming van conventionele explosieven voor de diverse projecten van € 314.653,62 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

  9. B.8

    De gemeenteraad heeft de “controleverordening gemeente Peel en Maas” vastgesteld, die van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarstukken. Ter voorbereiding op de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad jaarlijks een aantal zaken vaststellen die in het Controleprotocol en het normenkader zijn opgenomen. Ten opzichte van voorgaande versies van het controleprotocol is er één inhoudelijke aanpassing en dat betreft het uitsluiten van de controle op uitgaven in de jeugdzorg waarbij ouders zich mogen beroepen op de privacywetgeving. Wettelijk gezien hebben ouders en daarmee dus ook de betrokken aanbieders het recht om géén aanvullende informatie te verstrekken over de aard van de hulpverlening. Aan de andere kant moet er op basis van de verordeningen wel gecontroleerd worden op die gegevens. Om de ‘spagaat’ tussen die twee regelingen op te heffen, is in het controleprotocol een uitzondering opgenomen voor dit soort situaties. Daarmee worden problemen voorkomen m.b.t. rechtmatigheid als er qua hogere (privacy) wetgeving geen mogelijkheden zijn om de controle op de juiste wijze uit te voeren.
    Het Audit Commitee stelt de gemeenteraad voor het controleprotocol 2021 inclusief normenkader vast te stellen.

  10. B.9

    In artikel 213 lid 2 van de Gemeentewet is opgenomen dat de raad een of meer accountants aanwijst die belast is met de controle van de jaarstukken, het verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. In de raadsvergadering van 3 maart 2020 is besloten om vanwege de veranderde wet- en regelgeving met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording de opdracht aan Deloitte Accountants B.V. (Deloitte) tijdelijk te verlengen voor de jaren 2020 en 2021. Daarna zou dan een Europese aanbesteding plaats vinden om te komen tot een nieuwe langjarige opdracht. De wet- en regelgeving met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording is echter met minimaal één jaar uitgesteld. Naar verwachting moeten de gemeenten voor het verslagjaar 2022 voor de eerste keer een rechtmatigheidsverantwoording opnemen in de jaarrekening. Daarom is het wenselijk om het contract met Deloitte Accountants met nog eens twee jaar te verlengen.
    Het Audit Committee stelt de gemeenteraad voor Deloitte Accountants B.V. als accountant aan te wijzen die belast is met de controle van de jaarstukken 2022 en 2023.

  11. C
    ONDERDEEL C: SLUITING
  12. C.10
    Sluiting