Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

dinsdag 29 november 2022

19:30 - 22:05
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Raadslid Joyce Tielen

Uitzending

Agendapunten

  1. A
    ONDERDEEL A: VASTE AGENDAPUNTEN
  2. A.1
    Opening en korte uitleg door de voorzitter
  3. A.2

    De portefeuillehouders worden in de gelegenheid worden gesteld om de raads- en burgercommissieleden mondeling bij te praten over actuele zaken i.r.t. de gemeenschappelijke regelingen. Tevens worden de raads- en burgercommissieleden in de gelegenheid gesteld om (bestuurlijke) vragen te stellen aan de portefeuillehouder.

  4. A.4

  5. B
    ONDERDEEL B: AGENDAPUNTEN TER ADVISERING
  6. B.5

    In Maasbree spelen een tweetal opgaves waarvoor een locatie wordt gezocht. Het gaat hierbij om nieuwe huisvesting voor kindcentrum (verder KC te noemen) De School en vervangende nieuwbouw van de sporthal. Voor beide voorzieningen wordt het gebied Meuleveld als voorkeurslocatie genoemd door respectievelijk onderwijsstichting Akkoord!-PO, Hoera kindercentra en Stichting Bree. Voor het gebied Meuleveld is tot op heden door de gemeente geen concrete invulling in beeld gebracht. Het wordt in de actuele dorpsvisie Maasbree wel aangemerkt als potentiële inbreidingslocatie ter afronding van de kern Maasbree. De ontwikkeling van het KC en een sporthal kunnen hierbij een katalysator zijn voor een integrale gebiedsontwikkeling van Meuleveld. Het biedt kansen om ontwikkelingen bij elkaar te laten komen, die elkaar versterken en die uiteindelijk kunnen samenvallen tot één geheel. In een ingediend amendement van 7 juni 2022 is vanuit de raad eerder gevraagd om deze koppeling te maken. De gemeente is grondeigenaar van het gebied Meuleveld, verantwoordelijk voor een goed en voldoende aanbod van binnensportaccommodaties en heeft een wettelijke taak om te voorzien in adequate onderwijshuisvesting. Vanuit deze rollen ligt het voor de hand dat de gemeente de regie neemt bij het opstellen van een integrale gebiedsvisie voor Meuleveld. Hierbij wordt dan expliciet verkend of nieuwbouw van een KC en een sporthal past in dit gebied en wat de verdere mogelijkheden en behoeften zijn voor invulling van dit gebied.


    Het college stelt de gemeenteraad voor:

    1. De businesscase voor Kindcentrum De School vast te stellen en in te stemmen met het voorkeursscenario voor nieuwbouw op de locatie Meuleveld.
    2. Te kiezen voor het scenario van nieuwbouw van een sporthal Maasbree en in te stemmen met het voorkeursscenario voor nieuwbouw op de locatie Meuleveld.
    3. Een gebiedsvisie uit te werken voor het gebied Meuleveld en omgeving met als uitgangspunt dat de nieuwbouw van het kindcentrum De school en van een sporthal in dit gebied wordt gesitueerd.
    4. Een voorbereidingskrediet van € 150.000,- beschikbaar te stellen voor de uitwerking van een integrale gebiedsvisie, stedenbouwkundig plan en omgevingsplan voor Meuleveld in Maasbree en te dekken uit de reserve risico’s grondexploitatie.
    5. Een voorbereidingskrediet van € 490.000 beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw van kindcentrum De School en de kapitaallasten van € 15.925 per jaar te dekken uit de stelpost “aanvullende kapitaallasten” zoals opgenomen in de begroting.
    6. Een voorbereidingskrediet van € 415.000 beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw van een sporthal en de kapitaallasten van € 13.490 per jaar te dekken uit de stelpost “aanvullende kapitaallasten” zoals opgenomen in de begroting.
  7. B.6

    In 1999 is de Woonwagenwet ingetrokken en werd het woonwagenbeleid gedecentraliseerd. In mei 2017 heeft de Nationale Ombudsman een rapport uitgebracht waarin wordt gesteld dat het Rijk en de gemeenten het recht van de woonwagenbewoners onvoldoende erkennen en faciliteren. In juni 2018 werd door het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties het beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid aangeboden aan de gemeenten. Naar aanleiding van genoemd rapport van de Nationale Ombudsman en het beleidskader van het Ministerie heeft de Provincie Limburg begin 2020 een behoeftenonderzoek laten uitvoeren naar de provinciale behoefte aan woonwagenstandplaatsen. Naar aanleiding van dat indicatieve onderzoek heeft de gemeente Peel en Maas een nader verkennend onderzoek opgestart om die behoefte te concretiseren. In het onderzoeksrapport van Nijbod wordt melding gemaakt van een extra behoefte van 13 woonwagenstandplaatsen en geeft Nijbod handreikingen en adviezen over hoe met dit vraagstuk om te gaan. In het rapport van Nijbod staat dat het oorspronkelijk aantal woonwagenstandplaatsen in Peel en Maas van 15 plaatsen gereduceerd is naar de huidige 10 woonwagenstandplaatsen. Nijbod geeft het haar rapport het advies om in ieder geval deze 5 woonwagenstandplaatsen terug te brengen.


    Het college stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met een voorbereidingskrediet van € 100.000,- voor de uitbreiding van 5 woonwagenstandplaatsen en het genoemde voorbereidingskrediet te dekken uit de algemene reserve.

  8. B.7

    In december 2021 gaf het Algemeen Bestuur van de RUD Limburg Noord opdracht een toekomstplan voor de RUD Limburg Noord uit te werken waarmee deze dienst als netwerkorganisatie kon voortbestaan én waarbij rekening werd gehouden met de adviezen van de commissie Van Aartsen. Het Dagelijks Bestuur van de RUD Limburg Noord heeft die opdracht opgepakt en zelfs nog aangescherpt met de ambitie om niet alleen een robuuste Omgevingsdienst na te streven, maar ook een dienst die zich in kwaliteit en resultaat kan meten met de beste andere diensten in het land. Alle partners hebben ambtelijk hun steentje bijgedragen aan het opstellen van een ambitieus plan om de gestelde doelen te bereiken. Dit plan geeft niet alleen een koers aan, maar bevat ook een groot aantal voorstellen die zullen worden opgepakt en waarmee dan invulling kan worden gegeven aan de gewenste koers.


    Het college stelt de gemeenteraad voor vast te stellen om geen zienswijze in te dienen over de begrotingswijziging kosten uitvoering Plan van aanpak ontwikkelingen RUD Limburg Noord voor 2023 en 2024.

  9. B.8

    In 2022 is – net als in voorgaande jaren- een inventarisatie gemaakt van de werking van de verordeningen in het sociaal domein. Door de invoering van verschillende wetswijzigingen, is aanpassing van de verordeningen Jeugdhulp en Maatschappelijke ondersteuning nodig.


    Het college stelt de gemeenteraad voor de verordeningen Jeugdhulp gemeente Peel en Maas 2023 en Maatschappelijke ondersteuning gemeente Peel en Maas 2023 vast te stellen en de betreffende verordeningen, zoals vastgesteld op 21 december 2021, in te trekken.

  10. B.9

    Vanaf dit jaar is er binnen de MGR een 2e module waarin de activiteiten en financiën rondom de regionale begroting Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang zijn ondergebracht. Aan deze module nemen ook de gemeenten uit Midden Limburg deel. De regionale begroting BW-MO vertoont een flink overschot dat op begrotingsbasis is verdeeld over de 14 deelnemende gemeenten. Met die middelen financieren gemeenten hun eigen lokale kosten m.b.t. beschermd wonen en versterken de lokale sociale basis zodat de instroom in beschermd wonen beperkt blijft en uitstroom mogelijk is. De oorspronkelijke verdeling is gebaseerd op de regionale cijfers en verwachtingen m.b.t. beschermd wonen uit december 2021. Inmiddels blijkt dat die cijfers niet meer actueel zijn. Als gevolg van de Meicirculaire 2022 is de rijksbijdrage verhoogd en dus ook de opbrengsten van de regionale begroting. Aan de uitgavenkant blijkt dat het werkelijke gebruik lager ligt dan verwacht en dus de kosten lager zullen uitvallen.
    Er wordt verder nog een bedrag € 1.300.000 ‘gereserveerd’ in de regionale begroting voor extra inzet om dak- en thuisloosheid te voorkomen. In totaal zorgen deze aanpassingen ervoor dat het saldo van de regionale begroting 2022 zo’n € 1,8 miljoen gunstiger wordt. Dat voordeel wordt uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten in 2022 en zorgt dus voor een positieve bijstelling in de gemeentelijke begrotingen.


    Het college stelt de gemeenteraad voor geen zienswijze in te dienen m.b.t. de begrotingswijziging 2022 van de MGR.

  11. B.10

    Omnibuzz is voor de Limburgse gemeenten de uitvoeringsorganisatie voor het vraagafhankelijk Wmo-vervoer. Ten aanzien van Omnibuzz speelt een tweetal zaken die om raadsbesluitvorming vragen. Ten eerste: Het algemeen bestuur (AB) van Omnibuzz heeft op 6 juli 2022 ingestemd met het voorliggende wijzigingsvoorstel voor een meer gebruiksafhankelijke afrekensystematiek voor de gemeenten per 1 januari 2023. De individuele colleges moeten een besluit nemen over de wijziging zoals voorgesteld. Daarvoor is de toestemming van de gemeenteraden nodig. In het voortraject is de raad in de gelegenheid gesteld om op het ontwerpvoorstel voor de gewijzigde regeling een zienswijze in te dienen. Conform het voorstel van het college is de raad hiertoe overgegaan. Ten tweede: De wijziging van de afrekensystematiek heeft een aangepaste begroting tot gevolg. Gemeenteraden worden in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen voor deze aangepaste begroting bij het dagelijks bestuur (DB) van Omnibuzz.


    Het college stelt de gemeenteraad voor:

    1. Het college van burgemeester en wethouders toestemming te verlenen om de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz te wijzigen volgens het concept wijzigingsbesluit.
    2. Vast te stellen de inhoudelijke zienswijze op de concept aangepaste begroting 2023-1 en meerjarenperspectief 2024 – 2026 van gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
  12. B.11

    Het is gebruikelijk om in het laatste kwartaal van het jaar het tarievenbeleid te behandelen. In het voorstel worden de in de begroting gemaakte afspraken inzake de gemeentelijke belastingen, geconcretiseerd. Het niet doorvoeren van de wijzigingen zou leiden tot een niet-sluitende begroting.


    Het college stelt de gemeenteraad voor de tarieven en bepalingen van de gemeentelijke belastingen te wijzigingen door vaststelling van de volgende verordeningen:
    a. de Legesverordening Peel en Maas 2023
    b. de Verordening onroerende-zaakbelastingen Peel en Maas 2023;
    c. de Verordening rioolheffing Peel en Maas 2023;
    d. de Verordening reinigingsheffingen Peel en Maas 2023;
    e. de Verordening verblijfsbelasting Peel en Maas 2023;
    f. de Verordening marktgeld Peel en Maas 2023;
    g. de Verordening lijkbezorgingsrechten Peel en Maas 2023;
    h. de Verordening reclamebelasting Peel en Maas 2023;
    i. de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Peel en Maas.

  13. C
    ONDERDEEL C: SLUITING
  14. C.12
    Sluiting