- Locatie
Huis van de Gemeente
- Voorzitter
- Burgemeester W.J.G. Delissen-van Tongerlo
Uitzending
Agendapunten
-
AONDERDEEL A: VASTE AGENDAPUNTEN
-
A.1Opening
-
A.2Vragenhalfuurtje
-
A.3Vaststelling agenda
-
A.4Mededelingen
-
A.5
Bijlagen
-
BONDERDEEL B: AGENDAPUNTEN DIE NIET MEER IN DE RAADSVERGADERING BESPROKEN WORDEN; DE ZOGENAAMDE HAMERSTUKKEN
-
B.6
Bijlagen
-
B.7
Bijlagen
-
B.8
U kunt de ingekomen stukken raadplegen op ons raadsinformatiesysteem: www.peelenmaas.nl/bestuur-en-organisatie/gemeenteraad - Kalender van de gemeenteraad - Overzichten - Ingekomen stukken.
Bijlagen
-
B.9
Onderhavig plan is een wijziging van het bestemmingsplan om de oprichting van één Ruimte voor Ruimtewoning mogelijk te maken aan de Kloosterstraat in Helden (naast de woning Kloosterstraat 60). Het is op basis van het vigerende bestemmingsplan nu niet toegestaan ter plaatse een Ruimte voor Ruimtewoning te realiseren. Door middel van een wijziging van het bestemmingsplan wordt de agrarische bestemming omgezet naar een woonbestemming met bouwrecht en is realisatie van één Ruimte voor Ruimtewoning met deze wijziging van het bestemmingsplan mogelijk.
Het college stelt de gemeenteraad voor het bestemmingsplan “Kloosterstraat ong. Helden” vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.Stemuitslag
voorAndersNu (1), CDA (10), Lokaal Peel en Maas (7), PvdA/GroenLinks (3), VVD (5)Bijlagen
-
B.10
Op gezette tijden spreken de fractievoorzitters (als afvaardiging van de raad) en de burgemeester met elkaar over het functioneren van de raad en het functioneren van de burgemeester. Deze gesprekken worden ‘klankbordgesprekken’ genoemd. Om de klankbordgesprekken met de burgemeester goed te regelen is het verstandig om nadere afspraken te maken, bijvoorbeeld door deze afspraken vast te leggen in een ‘Verordening klankbordgesprekken burgemeester en gemeenteraad’. Op deze manier wordt aan de klankbordgesprekken gestructureerd inhoud gegeven en regelmaat geborgd.
Het presidium stelt de gemeenteraad voor:
1. De Verordening Klankbordgesprekken burgemeester en raad Peel en Maas vast te stellen.
2. De Commissie Klankbordgesprekken in te stellen.
3. De fractievoorzitters te benoemen als leden van de Commissie.Stemuitslag
voorAndersNu (1), CDA (10), Lokaal Peel en Maas (7), PvdA/GroenLinks (3), VVD (5)Bijlagen
-
B.11
De gemeente Peel en Maas neemt deel aan een zevental samenwerkingsverbanden op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wet biedt gemeenten de mogelijkheid om bij het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling een zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren te brengen. Voor elke gemeenschappelijke regeling kent de raad een raadswerkgroep zienswijze, waarin alle fracties zijn vertegenwoordigd. De aangeboden ontwerpbegrotingen van alle gemeenschappelijke regelingen zijn besproken in de betreffende werkgroepen. De werkgroepen zienswijze Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West (NLW), Omnibuzz en de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord (RUD), stellen de gemeenteraad voor geen zienswijze op te stellen.
De werkgroepen zienswijze Belastingsamenwerking Gemeente en Waterschappen (BsGW), Maasveren Limburg-Noord, Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR) en Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), stellen de gemeenteraad voor om wel een zienswijze op te stellen.Stemuitslag
voorAndersNu (1), CDA (10), Lokaal Peel en Maas (7), PvdA/GroenLinks (3), VVD (5)Bijlagen
-
CONDERDEEL C: AGENDAPUNTEN DIE IN DE RAADSVERGADERING BESPROKEN WORDEN; DE ZOGENAAMDE BESPREEKSTUKKEN
-
C.12
Vanaf 2018 zijn door de schoolbesturen en in dorpsontwikkelingsvisies aan de gemeente vragen gesteld om in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs en de gevolgen die dit heeft voor de onderwijshuisvesting. In het IHP 2014-2023 waren deze ontwikkelingen niet voorzien en was ook financieel geen rekening gehouden met de situatie van na 2023. Er is dus gekozen voor vooruitkijken en niet doorschuiven tot het einde van de looptijd van het IPH 2014-2023. De verzoeken waren voldoende onderbouwd om eerder dan gepland te starten met de voorbereidingen van een nieuw IHP.
Het college stelt de gemeenteraad voor:- De in het integraal huisvestingsplan (IHP) 2021-2036 beschreven visie op kindcentra vast te stellen.
- De schoolkalender als richtinggevend uitvoeringsprogramma vast te stellen.
- De in beslispunt 2 uitgezette richting per school/kindcentrum uit te laten werken in een businesscase conform vast format, waarbij vooraf uitgangspunten per businesscase door het college in afstemming met de raad worden vastgesteld.
- De toekomstige kapitaallasten die uit de businesscases met betrekking tot het IHP 2021-2036 voortvloeien, als onderdeel van een stelpost voor extra kapitaallasten in de kadernota op te nemen.
- Het IHP 2014-2023 in te trekken.
In het IHP zoals dat in de Commissie van 18 mei jl. is besproken stond het uitgangspunt opgenomen dat het realiseren van een gezond klimaat in bestaande bouw een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van gemeente, schoolbesturen en opvangorganisaties, terwijl dit wat het college betreft, de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen is.
Daarom is op verzoek van het College en na een akkoord van het Presidium besloten:
- In 2021-27 01 Raadsvoorstel - Integrale Huisvestingsplan (IHP) 2021-2036 (herziene versie) onder "Kanttekeningen" de volgende zin toe te voegen: “De gemeente heeft alleen een taak als ze bekostiging vanuit de Rijksoverheid daarvoor ontvangt.”
- In de bijlage 2021-027 03 IHP Peel en Maas 2021-036 (herziene versie) een wijziging in hoofdstuk 2, paragraaf 2.3 (pag.9) door te voeren.Stemuitslag
voorAndersNu (1), CDA (10), Lokaal Peel en Maas (7), PvdA/GroenLinks (3), VVD (5)Bijlagen
Amendementen
Onderwerp A 01 Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2021-2036 A 02 Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2021-2036 Moties
Onderwerp M 01 Herontwikkeling voormalige basisschool De Pas M 02 Vrijkomende locaties vanwege beëindiging van gebruik voor onderwijs -
C.13
De Regionale Energiestrategie Noord- en Midden Limburg, hierna te noemen RES 1.0, is een vervolgdocument op de concept RES NML 1.0, waarover de gemeenteraad op 22 september 2020 zijn mening kenbaar heeft gemaakt. Nadien heeft de RES Regio Noord- en Midden-Limburg nadere uitwerking gegeven aan het document, waarbij volksvertegenwoordigers, stakeholders en inwoners uit de regio zijn geconsulteerd, waarmee de concept RES NML 1.0 is aangescherpt.
Het college stelt de gemeenteraad voor de RES 1.0 en de daarin geformuleerde regionale ambities vast te stellen.Stemuitslag
voorCDA (10), Lokaal Peel en Maas (7), PvdA/GroenLinks (3)tegenAndersNu (1), VVD (5)Bijlagen
Moties
Onderwerp M 03 Regionale Energiestrategie - RES 1.0 -
C.14
De bermen van de gemeentelijke wegen binnen Peel en Maas worden periodiek gevijzeld.
Vrijkomende (vijzel)grond mag alleen worden toegepast wanneer de kwaliteit hiervan is vastgelegd in een milieuhygiënische verklaring. In plaats van alle vrijkomende vijzelgrond afzonderlijk te onderzoeken kan als milieuhygiënische verklaring ook een bodemkwaliteitskaart gebruikt worden. Dit vermindert de onderzoekskosten enorm. Daarom is voorliggende bodemkwaliteitskaart wegbermen opgesteld.
Het college stelt de gemeenteraad voor:
1. De Bodemkwaliteitskaart wegbermen gemeente Peel en Maas vast te stellen.
2. Een Lokale Maximale Waarde (LMW) voor minerale olie van 2.000 mg/kgds voor de grondwal
in Beringe vast te stellen.Stemuitslag
voorAndersNu (1), CDA (10), Lokaal Peel en Maas (6), VVD (5)tegenLokaal Peel en Maas (1), PvdA/GroenLinks (3)Bijlagen
-
DONDERDEEL D: SLUITING
-
D.15Sluiting